Persbericht 9 augustus 2023

“Alle Indiëherdenkingen zijn koloniaal”, K.U.K.B.-voorzitter Jeffry Pondaag schrijft brief aan Femke Halsema

Heemskerk. Vandaag, woensdag 9 augustus 2023, stuurde Jeffry Pondaag een brief aan de burgemeester van Amsterdam met betrekking tot de commotie die is ontstaan over de geplande Indiëherdenking in Amsterdam van 15 augustus a.s.

Halsema zou in eerste instantie aanwezig zijn bij de herdenking op de Dam georganiseerd door Stichting Indisch Platform 2.0. Nadat zij zich realiseerde dat de dochter van oorlogsmisdadiger Raymond Westerling zou spreken, trok ze zich terug. In plaats daarvan heeft ze nu besloten naar de ‘dekoloniale Indonesia Nederland herdenking’ te gaan die op 16 augustus wordt gehouden bij het Indië-monument in Amsterdam Zuid.

In een interview met Noord-Hollands Dagblad noemde Pondaag het ‘wajar’ (redelijk) van Halsema dat zij zich terugtrekt. Echter, de zogenaamde ‘dekoloniale’ herdenking van 16 augustus vindt hij al even koloniaal. “Alle Indiëherdenkingen in Nederland zijn koloniaal, ongeacht of de dochter van Westerling er spreekt of niet”. Ook de herdenking van 16 augustus normaliseert kolonialisme door de indruk te wekken dat er een middenweg is, dat Indische mensen en Indonesiërs, én hun ervaring, gelijkwaardig aan elkaar zijn. Pondaag: “zij vergeten dat ‘Indië’ geen normaal land was, het was een illegale bezetting. De enige dekoloniale herdenking is de herdenking van 17 augustus, de dag dat wij Indonesiërs onze onafhankelijkheid vieren.”

Download de brief hier in PDF:

Lees ook:

Interview Noord-Hollands Dagblad 9 augustus 2023

De aankondiging van de herdenking op De Dam waar Halsema eerst zou spreken: